Vijf tools voor website optimalisatie

Searching Browsing Internet Data Information Networking Concept

Is een website ooit echt af? Er zijn altijd verbetering te vinden. Maar waar begin je wanneer je wilt gaan optimaliseren? Gelukkig zijn er genoeg gratis tools die jou kunnen helpen. Een goede website converteert, trekt bezoekers aan en helpt de bezoeker. 

In dit artikel bespreken vijf tools met jou die je kunnen helpen met de optimalisatie van je website. Zo zie je welke knelpunten er zijn op de en kun je deze makkelijker aanpakken. Zo bedien jij je bezoekers beter. 

Hotjar 

Wil je zien hoe bezoekers zich gedragen op je website? Gebruik dan Hotjar. Met deze tool krijg je te zien waar bezoekers klikken en tot waar ze scrollen. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk zien welke informatie naar boven moet omdat bezoekers deze nodig hebben. Ook zie je waar zij op doorklikken. Prachtige aanknopingspunten om te zien hoe jij je website kunt verbeteren. 

Google Search Console 

SEO is niet meer weg te denken. Maar hoe presteer jij eigenlijk in de zoekresultaten? Waardevolle inzichten krijg je via Google Search Console. Een lage CTR? Verbeter je paginatitels en meta descriptions. Worden pagina’s niet geïndexeerd? Los de problemen op! En ga zo maar door. Allerlei informatie om beter vindbaar te worden, vind je in Search Console. 

Uiteraard kun je ook de resultaten zien van je wijzigingen. Want de data wordt continue bijgewerkt. Ook kun je makkelijk gewijzigde pagina’s indienen, door deze te laten fetchen. Zo pakt Google ook sneller jouw wijzigingen weer op. 

Geef antwoord op het public 

In navolging van Google Search Console ben jij natuurlijk nieuwsgierig waar mensen op zoeken. Een coole tool is Answer The Plubic. Voer de zoekopdracht in en ontdek vragen en andere gerelateerde zoekopdrachten. Zo weet je precies waar jouw doelgroep naar op zoek is. 

Google Analytics 

Data is ontzettend belangrijk voor je marketingstrategie, maar ook voor website optimalisatie. Kijk in Google Analytics op welke pagina’s bezoekers instappen en de website weer verlaten. Ook de bouncerate is ontzettend interessant. Is de bouncerate hoog van de pagina? Dan vinden bezoekers dus hier niet antwoord op hun vraag. Optimaliseer deze pagina’s. 

Ook zie je welke pagina’s goed converteren en welke niet. Zo weet je precies welke pagina’s goed en slecht presteren. Zo heb je vergelijkingsmateriaal en uiteindelijk zie je ook in Google Analytics of jouw werkzaamheden werken. 

Google PageSpeed Insights

Misschien herken je het wel. Je moet eindeloos wachten tot de pagina is geladen. Grote kans dat je op zoek gaat naar een andere website of teruggaat naar de zoekopdrachten. Slecht voor je bouncerate, oftewel slecht voor de gebruikerservaring. Check daarom de snelheid in de Google PageSpeed Insights. 

Deze tool is gratis en geeft je inzicht, zoals first maining full paint. Wordt de first maining full paint snel geladen? Dan zien bezoekers dus snel dat zij op de juiste pagina zijn beland. Je krijgt een complete lijst met verbeterpunten. Ga aan de slag met je techniek en bedien je bezoekers beter.